Napkin Fold Card Tutorial

Hei alle scrappeglade :D Har ferien begynt eller skal den snart begynne? Jeg gleder meg i alle fall til sand, sol, varme og noen gode drinker. Denne gangen har jeg laget napkin fold card i sommerfarger. Veldig morsomt kort å lage :D


Vi begynner med ett 12x12 inch ark og scorer på 3 og 9 inch. Snu så arket 90 grader og skår på samme mål. Brett alle sidene begge veier, dette gjør det lettere å brette kortet senere. Nå tar du ett og ett hjørne og bretter det mot midten slik at linjene møtes som vist på bilde. Når du har gjort dette har du fått en ny firkant.




Brett ut kortet igjen slik at hele firkantet vises. Du skal nå brette den delen jeg peker på inn mot midten på alle fire sidene. Dette kan være litt vanskelig da kortet vil prøve å brette seg andre veien. Når du har fått til dette vil fire firkanter vises.










Nå tar du og bretter firkantene på midten slik at det blir trekanter. Pass på å bruk scorepenn så linjene blir rette og pene.






Du har nå laget basen og skal nå pynte kortet med mønsterark. Den største firkanten (rosa) måler 5 1/2 x 5 1/2 inch og de to andre (gul og grønn) måler 5 1/4 x 5 1/4 inch. Den største firkanten skjærer du til 4 trekanter, altså du skårer fra kant til kant og får to og gjentar samme rutine på de to trekantene så du får 4 like store trekanter.

De to små firkantene skal til sammen skåres til 16 trekanter. Det vil du at den grønne skal bli til åtte trekanter og det samme med den gule firkanten.






Slik limet jeg på alle trekantene, du ser lett hvor de fire store skal. Jeg brukte også restene fra mønsterarkene og laget skrivefelt i midten.



Så for at kortet skal holde seg sammen laget jeg ett magebelte. 12x2 inch der jeg skåret på 2 3/4 og 3 inch, snu beltet 180 grader og skår på samme mål. Så fra restene av mønster arkene skåret jeg ut en del på 1 3/4 x 5 3/4 inch og en del på 1 1/2 x 5 1/2 inch.




Mønsterarkene, blomstene og tagsene jeg har pyntet med er fra Oakberry Lane kolleksjonen fra Heartfelt Creations. Jeg skal helt ærlig si at jeg prøvde å lage basen tre ganger før jeg fikk det til perfekt og råder alle til å brette score kantene og bruke scorepenn flittig mens dere bretter videre etter første steg, det gjør jobben så mye lettere.




Håper bildene og forklaringen er god nok. Når dere har gjort det en gang er dette ett kort dere vil lage flere ganger :D God sommer alle sammen! 

Klem - Britt Anita


Materialliste:

Oakberry Lane Kolleksjon
Bazzil Ark

Du trenger også:
Lim
Pregepenn
Skjærebrett

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Arrow Card Toturial

Kurv med Godis - Giftbasket

Herrekort med Motorsykkeltema